Treball en equip. SOS!

minions

Clixés i bromes a part. El treball en equip no és fàcil.

Sabem que treballar en equip no és col·locar els alumnes en grup.  Sabem que el treball cooperatiu és una bona eina per posar en pràctica situacions reals de la vida. Sabem que hem de facilitar unes condicions per tal que la dinàmica de grup funcioni (objectius compartits, mètodes de treball consensuats, responsabilitat individual…). Malgrat el que sabem, la realitat de l’aula moltes vegades no coincideix amb les expectatives que teníem i ens trobem amb alumnes i profes angoixats, grups que comparteixen poc més que una taula, famílies que demanen que el seu fill faci el projecte sol… SOS!

A continuació comparteixo una activitat sorgida en el context del grup de treball de profes i mestres INDCOMP que estem provant a Socials amb els alumnes de 2n d’ESO i, de moment, està sent útil per treballar la cohesió dels grups i la comunicació.

L’activitat es basa en:

– El test individual DISC* amb la fitxa de correspondència i una breu explicació dels perfils resultants del test:

@Taryn: T’adjunto fotografia amb un exemple del quadre dels resultats.

Imagen

*Avís! El DISC no és un test de personalitat, no dóna una fotografia completa de l’alumne, simplement és una eina que orienta i ajuda a identificar les fortaleses, els punts febles i factors de motivació. Es basa en 4 perfils, D (Dominance), I (Influence), S (Steadiness) i C (Cautious)

– Una Fitxa pla de treball de grup posterior a la formació dels equips.

L’activitat es pot fer en dues sessions:

Captura de pantalla 2015-04-06 a la(s) 07.30.32

 + Els alumnes detecten algunes de les seves fortaleses i aspectes a millorar. Permet al profe parlar amb i dels alumnes, conèixer-los millor. Fomenta les relacions d’igualtat, tothom es pot sentir valorat. Facilita la comunicació.

Captura de pantalla 2014-01-03 a la(s) 22.31.05: Es necessita temps. La part del test requereix la participació voluntària i honesta de l’alumnat. Cal insistir però en el fet que no hi ha respostes correctes/incorrectes i que el test NO determina ningú.

Anuncis

4 responses to “Treball en equip. SOS!

  1. Comparteixo la teva reflexió Azahara.

    Crec que aquesta dificultat que comporta el treball en equip sorgeix quan la comparem amb el treball individual o magistral, però és una comparació enganyosa ja que aquesta dificultat és inherent al treball en equip (a qualsevol edat!), així que intento veure-la com el que és: un objectiu d’aprenentatge.

    Gràcies per compartir!

    • Gràcies pel comentari Sergi!!! ufff, em falta temps pel blog, ara he vist el teu comentari. Hauré d’activar les notificacions! Estic totalment d’acrod amb tu, crec que val la pena abordar les complicacions del treball en equip com a objectiu d’aprenentatge i dedicar-hi una mica més de temps. Parlem!

  2. Hola Azahara. Estic fent el qüestionari DISC amb els meus alumnes perquè m’agradaria fer lo del treball cooperatiu i no sé obtenir els resulstats. La lògica de la fitxa 2 no s’entén gaire. M’ho podries explicar, sisplau?

    • Hola! Sí, tinc pendent actualizar la fitxa, és molt poc clara. Acabo de pujar en la mateixa entrada una foto d’un exemple de resultats. Per exemple, si a la fitxa 1 l’alumne ha marcat “+” a la primera frase i “-” a la última frase, al quadre de resultats l’alumne haurà de marcar a la Columna “I” fila “+” un palet i a la columna “S” fila “-” un altre palet, i així progressivament amb totes les preguntes del test. Per obtenir el resultat de cada perfil agafes els palets positius i li restes els palets negatius d’aquell perfil. Ordenes els números de més gran a més petit i després col·loques en el mateix ordre les lletres corresponents a aquests números.

      T’he de dir que enguany el test que hem utilitzat a l’institut no ha estat aquest sinó un d’intel·ligències múltiples, més senzill!!
      Espero que et serveixi… o potser encara t’he atabalat més?
      Ja m’explicaràs!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s